Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Warninie

Wczesne Wspomaganie Rozwoju

Wczesne wspomaganie rozwoju małego dziecka.

Zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka i specjaliści, którzy tworzą zespół wczesnego wspomagania.

W skład zespołu wchodzą:

  • Pedagog – terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka
  • Logopeda - oligofrenopedagog
  • Psycholog
  • Terapeuta Integracji Sensorycznej
  • Terapeuta Rehabilitacji Ruchowej
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci ma na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.

Proponujemy:

  • Terapię psychologiczną; wsparcie psychologiczne dla rodzin;
  • Profilaktykę i terapię logopedyczną;
  • Diagnozę i terapię pedagogiczną (Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, terapia behawioralna, met.W.Sherborne, )
  • Zajęcia pedagogiczne usprawniające rozwój poznawczy, motoryczny i samoobsługę;
  • Zajęcia muzyczno-ruchowe;
  • Diagnozę i terapię z zakresu integracji sensorycznej;
  • Rehabilitację ruchową, terapię reki.

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - to wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikację małego dziecka niepełnosprawnego. A także – pomoc i wsparcie udzielane rodzicom i rodzinie w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem w zakresie określonym przez indywidualny program wczesnego wspomagania. Problemy rodziców i innych domowników należy traktować jako tak samo ważne, jak zaburzenia w rozwoju dziecka. Wczesna pomoc dąży do optymalizacji funkcjonowania całego układu rodzinnego.

W przypadku wszystkich dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym ważne jest by podjąć jak najwcześniejsze działania wspomagające ich rozwój. Szukając założeń teoretycznych wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju należy sięgnąć do psychologii rozwojowej. Rozwój dziecka jest procesem uwarunkowanym czynnikami wewnętrznymi - to z czym dziecko przychodzi na świat oraz zewnętrznymi (środowiskowymi), czyli to wszystko czego dziecko się uczy. Zgodnie z tym założeniem, aby rozwój poznawczy dziecka postponował dziecko musi doznawać bodźców podczas czynności dnia codziennego i zabawy, następnie uczyć się znaczenia tych bodźców. Badania opisujące rozwój centralnego i obwodowego układu nerwowego człowieka wskazują, że dla prawidłowego rozwoju dziecka najbardziej znaczące są jego pierwsze lata życia, tj. czas od urodzenia do około 7 roku życia. Naukowcy dowodzą, że wraz z dojrzewaniem układu nerwowego rozwijają się wszystkie funkcje psychofizyczne dziecka.